Fundamentet for bedre indtjening

Hvem vil ikke tjene flere penge? Det vil de fleste gerne – især hvis det ikke kræver endnu mere arbejde eller større risiko.

Min tilgang til at hjælpe små og mellemstore virksomheder med at opnå bedre indtjening, bygger på et fundament af 3 grundpiller: økonomisk overblik, effektivitet og risikostyring.

Nu spørger du måske – hvorfor anbefaler du ikke at virksomhederne øger salget? Godt spørgsmål og det er der flere årsager til. For det første medfører øget salg større kapacitetskrav, i form af medarbejdere og/eller kapital. Virksomheden bliver vanskeligere at overskue og måske ender det endda med at indtjeningen falder pga. de ledelsesmæssige udfordringer. Kapital til arbejdskapital eller investeringer kan også være en udfordring. Det er heller ikke sikkert at ledelsen eller ejeren ønsker en større virksomhed, hvilket er en vigtig erkendelse. Så ja – øget salg er en mulighed – men øget salg uden fundament er sjældent en god ide.

Så hvorfor netop de 3 grundpiller?

Økonomisk overblik sikrer at man hele tiden har fingeren på pulsen. Hvilke dele af din forretning – mennesker, produkter, afdelinger osv. tjener penge – og hvilke gør ikke? Hvordan forventer du din likviditet udvikler sig, og hvad kan der gøres for at forbedre den? Er du på forkant med situationen, så de svære beslutninger kan tages i rette tid. Økonomisk overblik behøver ikke at være kompliceret, men kræver dog 3 ting – løbende bogføring, budgettering inkl. likviditet samt løbende opfølgning – naturligvis på et fornuftigt niveau. Det virker banalt, men det overrasker mig hvor få mindre virksomheder, som gør det i praksis.

Effektivitet er mange ting og det kommer helt an på hvilken type virksomhed der er tale om. Det drejer sig om at få mere for mindre – lad være med at spilde knappe eller dyre ressourcer uanset om det drejer som om mennesker (tid) eller kapital. Det er derfor at ordrestyrring i en ordreproducerende virksomhed er en god ide, det er derfor at lagerstyring i en lagerførende virksomhed er en god ide og det er derfor gode administrative processer altid er en god ide. Sidst men ikke mindst er effektivitet også gode ledere der er personligt effektive og uddelegerer til ansatte eller underleverandører. Det sikrer de rette kompetencer til den enkelte opgave.

Risiko er måske ikke den mest åbenlyse grundpille, men det er alligevel noget mange er mere bevidste om efter finanskrisen. Selvfølgelig skal man tage risiko – det er en del af at drive virksomhed, men man bør kende sin risiko og undgå den risiko man ikke bryder sig om. Særligt for mindre virksomheder hvor bare en enkelt uforudset hændelse kan fylde meget er det vigtigt. Der er mange forskellige typer risiko, fx medarbejderrisiko, finansiel risiko, lovmæssig risiko og mange flere. Overvej fx risikoen ved at ansætte den første medarbejder i en virksomhed – kravet er måske pludselig dobbelt op på omsætning for at dække løn og andre omkostninger.

Hvis du vil tjene flere penge – særligt i denne højkonjunktur, så bør du måske ikke desperat jagte en ny medarbejder til overpris, så din omsætning kan stige en smule. Du bør derimod bygge dit fundament så du kan øge din indtjeningen på hver tjent krone – uanset om du ønsker en virksomhed af samme størrelse som nu eller ønsker vækst.